Dekorator Menu

PEMS – badania emisji z pojazdów lekkich, ciężkich i maszyn pozadrogowych

Wróć do listy

PEMS – badania emisji z pojazdów lekkich (LDV) i ciężkich (HDV) w rzeczywistych warunkach jazdy oraz z maszyn pozadrogowych (NRMM) podczas pracy

Badanie emisji pojazdów podczas jazdy w rzeczywistych warunkach drogowych i maszyn pozadrogowych podczas pracy przy użyciu mobilnego systemu pomiaru emisji (PEMS):

Pojazdy lekkie (samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe) – Badanie emisji w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE) – homologacja pojazdu (TA) oraz zgodność eksploatacyjna (ISC)

Badanie emisji z samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych z wykorzystaniem przenośnego systemu pomiaru emisji (PEMS)

Walidacja poprawność instalacji PEMS na hamowni podwoziowej:

Badanie emisji w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE):

Wymagania dotyczące trasy przejazdu (dla Euro 6e):

Badanie RDE obejmuje jazdę w terenie miejskim, pozamiejskim i na autostradzie

Podział trasy
Faza testuMiejskaPozamiejskaAutostradowa
Udział29 – 44%23 – 43%23 – 43%
Wymagania dotyczące przejazdu
Czas90 – 120 min
Dystans≥ 16 km≥ 16 km≥ 16 km
Wymagania dotyczące prędkości
Średnia prędkość15 – 40 km/h
Wymagania dotyczące warunków otoczenia
Umiarkowane warunki wysokościowe0 – 700 m n.p.m.
Rozszerzone warunki wysokościowe700 – 1300 m n.p.m.
Umiarkowane warunki temperatury0 – 35 °C
Rozszerzone warunki temperatury-7 – 0°C i 35 – 38°C
Wymagania dotyczące modułu GPS
Skorygowana całkowita odległość przejazdu≤ 4%
Najdłuższy czas błędu odczytu z GPS≤ 120 s
Całkowity czas błędów w odczycie z GPS≤ 300 s
Wymagania dotyczące wysokości
Różnica wysokości między początkiem a końcem testu≤ 100 m
Różnica w wysokości między GPS a mapą topograficzną≤ 40 m
Skumulowany dodatni przyrost wysokości dla testu< 1200 m/100 km
Skumulowany dodatni przyrost wysokości dla fazy miejskiej< 1200 m/100 km
Wymagania dotyczące zatrzymanie pojazdu
Maksymalny postój pojazdu po uruchomieniu silnika≤ 15 s
Najdłuższe zatrzymanie pojazdu≤ 300 s
Udział procentowy zatrzymań pojazdu w części miejskiej≥ 6% i ≤ 30%
Margines PEMS
NOxPN
0.10.34

Trasa testowa w Polsce – okolice Bielska-Białej:

Badanie emisji pojazdów ciężarowych za pomocą przenośnego systemu pomiaru emisji (PEMS) – Badania emisji w trakcie eksploatacji – homologacja pojazdu (TA) oraz zgodność eksploatacyjna (ISC)

Wymagania dotyczące trasy przejazdu (dla Euro VI step E):

Badanie obejmuje jazdę w terenie miejskim, pozamiejskim i na autostradzie zgodnie z następującymi podziałami czasu (tolerancja ± 5%)

Kategoria pojazduFaza miejskaFaza pozamiejskaFaza autostradowa
M1, N134%33%33%
N2, M2 klasa B, M3 klasa III45%25%30%
N330%25%45%
M2 klasa A, M3 klasa I/II70%30%0%
Podział faz można określić na podstawie:
Współrzędne geograficznePojazd nie powinien przekraczać przez więcej niż 5% całkowitego czasu trwania danej fazy testu następujących prędkości: 50 km/h w fazie miejskiej, 75 km/h w fazie pozamiejskiej (90 km/h dla M1 i N1)
(za pomocą mapy)
Metoda pierwszego przyspieszeniaPierwsze przyspieszenie powyżej 55 km/h (70 km/h dla M1, N1) oznacza początek fazy pozamiejskiej
Pierwsze przyspieszenie powyżej 75 km/h (90 km/h dla M1, N1) oznacza początek fazy autostradowej
Faza testuMiejskaFaza pozamiejskaFaza autostradowa
Średnia prędkość15-30 km/h45-70 km/h>70 km/h
(60-90 M1, N1)(>90 for M1, N1)

Badanie emisji maszyn pozadrogowych przy użyciu przenośnego systemu pomiaru emisji (PEMS) – Badania emisji w trakcie eksploatacji – Monitorowanie emisji w podczas pracy (ISM)

Wymagania dotyczące pracy maszyny:

Pomiar opiera się na koncepcji zdarzeń roboczych i nieroboczych

Badania emisji przeprowadza się na silnikach (Stage V) zainstalowanych w maszynach pozadrogowych:
Kategoria: NRE, NRG, NRS, IWP, IWA, RLL, RLR, ATS, SMB
Procedura ustalania zdarzeń roboczych i nieroboczych:
Obliczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i współczynników zgodności wykonuję się wyłącznie dla zdarzeń roboczychZdarzenie nierobocze nie są uwzględniane w obliczeniach emisji
Zdarzenia nierobocze dzieli się na:
Krótkie zdarzenia nierobocze ≤ D2Długie zdarzenia nierobocze > D2
Zdarzenia nierobocze:
Moc silnika < 10% maksymalnej mocy netto silnikaZimny rozruch
Warunki otoczenia niespełniające wymagańKontrole przyrządów pomiarowych

Urządzenia – mobilne systemy do pomiaru emisji spalin (PEMS – Portable Emissions Measurement System)

System przeznaczony jest do pomiaru emisji spalin ze wszystkich rodzajów pojazdów drogowych (lekkich i ciężkich) w rzeczywistych warunkach jazdy oraz maszyn pozadrogowych podczas pracy.
BOSMAL ma do Państwa dyspozycji 3 przenośne systemy pomiaru emisji spalin znanych światowych producentów: AVL i HORIBA. Systemy PEMS mierzą zarówno składniki gazowe, jak i liczbę cząstek stałych (PN23 i PN10).

1. System AVL M.O.V.E.:

  • Moduł analizatorów GAS PEMS 493:
    • THC: 0 – 30000 ppmC1
    • NO: 0 – 5000 ppm
    • NO2: 0 – 2500 ppm
    • CO: 0 – 5 vol%
    • CO2: 0 – 20 vol%
  • Licznik cząstek stałych PN PEMS iS 496:
    • PN: 0 – 2·107 #/cm3
  • Komputer zarządzający
  • Zasilacz prądowy wraz z rozdzielaczem
  • Dodatkowy moduł do przyłączania większej ilości czujników
  • Moduł pomiarowy przepływu spalin EFM 495:
    • Zakres przepływu: 0 – 45 m3/min
  • Przepływomierze spalin: 2”, 2.5”, 3”, 4”, 5”
  • Stacja pogodowa
  • Moduł GPS
  • Adapter OBD

2. System HORIBA OBS-ONE GS12 PN23:

  • Moduł analizatorów OBS ONE-GS-GA:
    • NO: 0 – 3000 ppm
    • NOx: 0 – 3000 ppm
    • CO: 0 – 10 vol%
    • CO2: 0 – 20 vol%
  • Moduł analizatora THC OBS-ONE-GS-FA:
    • THC: 0 – 10000 ppmC1
  • Komputer zarządzający OBS-ONE-CC
  • Licznik cząstek stałych OBS-ONE-PN23
    • PN: 0 – 5·107 #/cm3
  • Rozdzielacz zasilania OBS-ONE-PE
  • Zasilacz prądowy OBS-ONE-PS
  • Moduł pomiaru przepływu spalin OBS-ONE-PF
  • Rodzaje przepływomierzy: BL, CL, EH, FH, GH:
    • Zakres przepływu: 0 – 45 m3/min
  • Stacja pogodowa
  • Moduł GPS
  • Adapter OBD

3. System HORIBA OBS-ONE GS12 PN10:

  • Moduł analizatorów OBS ONE-GS-GA:
    • NO: 0 – 3000 ppm
    • NOx: 0 – 3000 ppm
    • CO: 0 – 10 vol%
    • CO2: 0 – 20 vol%
  • Moduł analizatora THC OBS-ONE-GS-FA:
    • THC: 0 – 10000 ppmC1
  • Komputer zarządzający OBS-ONE-CC
  • Licznik cząstek stałych OBS-ONE-PN23
    • PN: 0 – 5·107 #/cm3
  • Rozdzielacz zasilania OBS-ONE-PE
  • Zasilacz prądowy OBS-ONE-PS
  • Moduł pomiaru przepływu spalin OBS-ONE-PF
  • Rodzaje przepływomierzy: DH, EH, FH:
    • Zakres przepływu: 0 – 30 m3/min
  • Stacja pogodowa
  • Moduł GPS
  • Adapter OBD

Regulaminy:

  • A. Pojazdy lekkie (samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe):
    • Rozporządzenie (WE) 692/2008 zmienione Rozporządzeniami (UE) aż do 2018/1832
    • Rozporządzenie (UE) 2017/1151zmienione Rozporządzeniami (UE) aż do 2023/443
  • B. Pojazdy ciężkie (samochody ciężarowe, autobusy i inne):
    • Regulamin EKG ONZ nr 49
    • Rozporządzenie (WE) 595/2009 zmienione Rozporządzeniami (UE) aż do 2019/1242
    • Rozporządzenie (UE) 582/2011 zmienione Rozporządzeniami (UE) aż do 2022/2383
    • Rozporządzenie (UE) 2017/2400 zmienione Rozporządzeniami (UE) aż do 2022/1379
  • C. Maszyny pozadrogowe (pojazdy rolnicze, maszyny budowlane i inne):
    • Rozporządzenie (UE) 2016/1628 zmienione Rozporządzeniami (UE) 2022/992
    • Rozporządzenie (UE) 2017/654 zmienione Rozporządzeniami (UE) 2021/1398
    • Rozporządzenie (UE) 2017/655 zmienione Rozporządzeniami (UE) 2022/2387
    • Rozporządzenie (UE) 2018/985 zmienione Rozporządzeniem (UE) 2022/518

Powrót
do góry strony