Dekorator Menu

Badania olejów silnikowych i przekładniowych, paliw płynnych i gazowych, dodatków do paliw

Wróć do listy

Badania strat mechanicznych silnika przy zastosowaniu różnych typów olejów

Badania strat mechanicznych wykonywane są na hamowni dynamicznej gdzie możliwy jest pomiar momentu obrotowego potrzebnego do napędzania silnika spalinowego w warunkach ustalonych. Celem badania jest określenie wpływu zastosowanego oleju silnikowego na sprawność mechaniczną silnika i ograniczenie strat tarcia. Prawidłowy dobór oleju ma także wpływ na zużycie paliwa przez silnik, a co za tym idzie na emisję CO2. Uzyskane rezultaty umożliwiają poprawę właściwości smarnych olejów, poprzez określenie wpływu poszczególnych dodatków na tarcie w silniku.

Badania rozcieńczenia oleju silnikowego paliwem

Badanie wpływu rozcieńczenia oleju silnikowego przez olej napędowy na zużycie poszczególnych komponentów silnika wykonywane jest na stanowisku hamownianym. W nowoczesnych silnikach wysokoprężnych najczęściej zjawisko rozcieńczania powstaje poprzez częste regeneracje filtra cząstek stałych DPF. W próbach, poprzez kontrolowanie częstości występowania regeneracji filtra DPF utrzymywana jest określona wartość stężenia paliwa w oleju silnikowym co umożliwia ocenę negatywnego wpływu zjawiska rozcieńczenia na komponenty silnika. Podczas testu próbki oleju poddawane są regularnie analizie chemicznej, w celu wyznaczenia poziomu rozcieńczenia jak również zawartości pierwiastków metalicznych.

Testy walidacyjne olejów

Badanie określające zdolność oleju do formowania osadów na częściach mechanicznych silnika, np. obudowie kompresora lub jego wpływ na zużycie elementów smarowanych np. panewki lub wałki rozrządu. Badane elementy mogą być ważone (waga osadów lub ubytek materiału), poddawane ocenie wizualnej, a także pomiarom metrologicznym przed i po próbie. Przykładowe próby walidacyjne olejów np. trwałościowe (czas trwania testu ok. 1000 h), zimnych rozruchów, sprawności układu smarowania, pozwalają przetestować wszystkie komponenty silnika na których trwałość ma wpływ stosowany olej silnikowy. Dla nowoczesnych silników turbodoładowanych często wykonywana jest próba walidacyjna oleju stwierdzająca ilości powstałych osadów na obudowie kompresora oraz ich wpływ na parametry silnika. Kryteriami wyznaczającymi cechy oleju jest wzrost temperatury powietrza doładowania oraz osady formujące się na kompresorze. Osady na kompresorze maja duży wpływ na jego sprawność i wytrzymałość, zarazem podnosząc temperaturę doładowanego powietrza i pogarszając sprawność całego silnika.

Badania paliw płynnych i gazowych oraz ich dodatków

Określenie wpływu zastosowanego rodzaju paliwa na parametry silnika, jego sprawność, emisję składników toksycznych spalin, funkcjonowanie aparatury wtryskowej itp. Wykonywane są testy na zatykanie dysz wtryskiwaczy, badania porównawcze paliw i dodatków (czyszczących lub uszlachetniających), próby trwałościowe. W zależności od rodzaju testu używana jest odpowiednia specjalistyczna aparatura badawcza jak np. miernica zużycia paliwa wraz z układem kondycjonowania paliwa, analizatory spalin lub dymomierze. Hamownie wyposażone są w linie zasilające w paliwa płynne jak i gazowe. W razie potrzeby istnieje także możliwość dowolnego łączenia paliw lub dodatków w celu uzyskania wymaganych mieszanin. Przeprowadzane na miejscu badania składu chemicznego paliw, mieszanin paliwowych lub osadów powstałych w procesie spalania paliwa, znacznie usprawniają analizę wyników i przebieg testów.

Badania ekonomii zużycia paliwa

Badanie ekonomiki zużycia paliwa mają na celu określenie jednostkowego zużycia paliwa przez silnik zasilany różnymi rodzajami paliw lub paliwami zawierającymi zróżnicowane dodatki. Próba jest przeprowadzana na stanowisku hamownianym wyposażonym w bardzo dokładny sprzęt pomiarowy monitorujący zużycia paliwa, które jest zintegrowany z układem kondycjonowania paliwa (utrzymywania temperatury oraz ciśnienia).

Badania ekonomii zużycia paliwa

Badania typu benchmarking

Badania porównawcze typu „benchmarking” wykonywane są na stanowisku hamownianym i mają na celu określenie wpływu paliw oraz olejów silnikowych produkowanych przez różnych producentów na parametry silnikowe. Podczas takiego badania wykonywana jest analiza porównawcza opierająca się o dane takie jak: osiągi silnika, emisja składników toksycznych spalin, zużycie paliwa, zużycie podzespołów silnika, jak również inne zdefiniowane czynniki. Dzięki tego typu testom możliwa jest ocena dostępnych na rynku produktów oraz wytypowanie paliw bądź olejów silnikowych spełniających wymogi klienta.

Badania wpływu zabrudzonych paliw jak również dodatków czyszczących na koksowanie wtryskiwaczy

Badania określające wpływ zastosowania „brudnego” paliwa na formowanie się osadów i zatykanie dysz wtryskiwaczy jak również ocenę zastosowanych dodatków czyszczących. Nowoczesne silniki diesla wyposażone są aparaturę wtryskową, która wymaga stosowania paliw najwyższej jakości. W związku z tym na hamowni silnikowej wykonywane są badania określające wpływ pierwiastków takich jak sód i potas na zdolność do tworzenia w wysokich temperaturach osadów na dyszach wtryskiwaczy co skutkuje pogorszeniem rozpylania paliwa, spadkiem parametrów silnika oraz wzrostem zużycia paliwa. Równocześnie prowadzone są badania nad dodatkami czyszczącymi do paliw, których zadaniem jest niwelowanie osadów i przywracanie pierwotnych parametrów silnika.

Pomiary zużycia oleju silnikowego i innych płynów eksploatacyjnych samochodów (w badaniach drogowych)

  • Pomiar metodą wagową
  • Eksploatacja na drodze, na różnych rodzajach tras
  • Samochody osobowe, ciężarowe i autobusy wszystkich kategorii
  • Możliwe przeprowadzenie badań różnych płynów eksploatacyjnych, np. płyn chłodzący, mocznik itp.

Badania olejów przekładniowych (przy próbach stanowiskowych)

W tym typie badania olej w skrzyni biegów pracuje na wszystkich biegach dla 2 stanów obciążeń tj. przy maksymalnym momencie obrotowym oraz maksymalnej mocy. Obciążając skrzynię biegów w ten sposób można uzyskać zasymulowanie dużych przebiegów samochodu w stosunkowo krótkim czasie (np. w czasie ok. 5 tygodni przebieg ok. 150 000 km dla samochodu z silnikiem benzynowym, a w czasie ok. 6 tygodni przebieg ok. 180 000 km dla samochodu z silnikiem Diesla). Uzyskanie dziennego przebiegu w badaniach drogowych na poziomie od 4000 do 5000 km byłoby niemożliwe do uzyskania – poza tym warto to jeszcze raz podkreślić, że powtarzalność wyników podczas testów stanowiskowych jest kluczowa dla tego typu badań.


Powrót
do góry strony