Dekorator Menu

Badania emisji spalin i zużycia paliwa oraz dynamiki pojazdów w hamowniach podwoziowych

Wróć do listy

Hamownie podwoziowe – prezentacja infrastruktury i urządzeń

W zakresie badań emisji spalin i zużycia paliwa specjalizujemy się w:

  • pracach nad obniżeniem emisji związków szkodliwych spalin,
  • badaniach emisji wg norm EURO 4/5/6, EPA/CARB USA oraz norm japońskich,
  • testach emisji w dodatnich i ujemnych temperaturach otoczenia,
  • przeprowadzaniu analiz modalnych związków szkodliwych spalin stężonych i rozcieńczonych,
  • badaniach emisji pojazdów zasilanych paliwami płynnymi, gazowymi (LPG, CNG), biopaliwami,
  • badaniach emisji cząstek stałych metodą wagową, oraz pomiarach ilości cząstek (PN), również z podziałem na średnicę,
  • badaniach sprawności i doborze układów oczyszczania spalin: TWC, DOC, DPF, GPF, POC, LNT i SCR,
  • pomiarach parametrów dynamicznych samochodów na hamowni podwoziowej,
  • badaniach zużycia paliwa i emisji CO2,
  • badaniach emisji spalin oraz osiągów dla motocykli,
  • badania emisji spalin pojazdów osobowych i ciężarowych w rzeczywistych warunkach drogowych przy użyciu mobilnego zestawu analizatorów (PEMS).

Posiadamy 2 laboratoria wyposażone w nowoczesne jednorolkowe hamownie podwoziowe firmy AVL. Pierwsze laboratorium posiada hamownię podwoziową 2WD, umieszczoną w komorze z regulacją temperatury otoczenia w zakresie od +14°C do +30°C. Drugie – hamownię podwoziową 4WD, umieszczoną w komorze klimatycznej firmy WEISS, co umożliwia wykonywanie testów w temperaturach otoczenia od -35°C do +60°C.

Laboratorium nr 1

Laboratorium emisji nr 1

Schemat laboratorium nr 1 z hamownią podwoziową 2WD firmy AVL, układem poboru i rozcieńczania spalin firmy AVL oraz analizatorami spalin i licznikiem cząstek stałych firmy AVL

Urządzenia Laboratorium nr 1

  • Zestaw analizatorów spalin – AVL AMA i60 D1 LE
  • Zestaw analizatorów spalin – AVL AMA i60 R2
  • System poboru spalin – AVL CVS i60 LD LE
  • System poboru cząstek stałych – AVL PSS i60 SD
  • Licznik cząstek stałych – AVL 489 APC plus
  • Komora klimatyczna od +14°C do +30°C
  • Hamownia podwoziowa AVL 2WD

Laboratorium nr 2

Schemat laboratorium nr 2 z komorą klimatyczną firmy WEISS, hamownią podwoziową 4WD firmy AVL, układem poboru i rozcieńczania spalin firmy HORIBA oraz analizatorami spalin i licznikiem cząstek stałych firmy HORIBA

Urządzenia Laboratorium nr 2 z komorą klimatyczną

  • Zestaw analizatorów spalin – HORIBA MEXA 7400 HTRLE
  • Zestaw analizatorów spalin – HORIBA MEXA 7500 DEGR
  • System poboru spalin – HORIBA CVS 7400 S
  • System poboru cząstek stałych – HORIBA DLS 7100 E
  • Licznik cząstek stałych – HORIBA MEXA-2000SPCS
  • Komora klimatyczna WEISS WK 643’/35-60/Ro, o zakresie temp. od -35°C do +60°C
  • Hamownia podwoziowa AVL 4WD

Pomiar emisji spalin metodą CVS z worków pomiarowych

Pomiar emisji gazowych związków szkodliwych spalin oraz cząstek stałych dla temperatur otoczenia od 20°C do 30°C w cyklach jezdnych NEDC, WLTC, FTP-75, US06, SC03, JC08, WMTC, zgodnie z wymaganiami zawartymi w odpowiednich regulaminach europejskich, amerykańskich oraz japońskich.

Pomiar i obliczenia emisji: CO, CO2, NO, NOx, THC, CH4, NMHC, PM, PN

Regulaminy:

  • Global Technical Regulations (GTR) ONZ Nr 15
  • Regulamin Nr 83 EKG ONZ i Rozporządzenia WE 715/2007 – WE 692/2008
  • Regulamin EPA USA CFR Title 40 part 86
  • Regulamin japoński TRIAS (31-J042(2)-02, 31-J042(3)-02, Attachment 42 – Technical Stand.)
  • Rozporządzenie (UE) nr 168/2013
  • Global Technical Regulations (GTR) ONZ Nr 2
  • Rozporządzenie (UE) nr 2017/1151 ze zmianami aż do Rozporządzenia (UE) nr 2018/1832

Badania emisji spalin pojazdów w temperaturach z zakresu od -35˚C do 60˚C

Pomiar emisji spalin różnymi metodami (z worków pomiarowych, w sposób ciągły) w różnych cyklach jezdnych (NEDC, WLTC, FTP-75, HFET, US06, SC03, JC08, RDE lub indywidualne) w komorze klimatycznej o następujących parametrach:

  • kontrola temperatury w zakresie od -35°C do +60°C, z dokładnością ±1,2°C – podczas testu emisji,
  • kontrola wilgotności bezwzględnej podczas testu emisji w zakresie od 5,5 do 15,0 gram wody na 1 kg suchego powietrza w zakresie temperatury od +20°C do +35°C,
  • stabilność wilgotności ≤ 5%.

Celem takich badań jest ocena wpływu różnych warunków otoczenia na poziom emisji związków szkodliwych spalin.

Analiza modalna spalin rozcieńczonych i nierozcieńczonych

Pomiar emisji gazowych związków szkodliwych spalin w sposób ciągły z częstotliwością do 10 Hz w różnych cyklach jezdnych (NEDC, WLTC, FTP-75, HFET, US06, SC03, JC08, RDE lub indywidualne).

Pomiar spalin rozcieńczonych – 1 punkt poboru za pojazdem.
Pomiar stężeń spalin rozcieńczonych: CO, CO2 , NO, NOx, THC
Obliczenia emisji spalin rozcieńczonych: CO, CO2, NO, NOx, THC

Pomiar spalin nierozcieńczonych – dowolne 2 miejsca poboru począwszy od kolektora wydechowego silnika do punktu poboru za pojazdem.
Pomiar stężeń spalin nierozcieńczonych: CO, CO2, O2, NO, NOx, NO2, THC, CH4
Obliczenia emisji spalin nierozcieńczonych: CO, CO2, O2, NO, NOx, NO2, THC, CH4

Na wykresie: Sprawność układu katalitycznego (na przykładzie emisji CO) – na podstawie analizy modalnej spalin nierozcieńczonych

Pomiar ciągły stężenia NH₃ oraz dodatkowo N₂0, NO i NO₂

Dynamiczny pomiar stężenia NH₃ (dodatkowo N₂0, NO i NO₂) zarówno przed jak i za układem oczyszczania spalin SCR.
Pomiar wykonywany w badaniach rozwojowych, głównie w testach WLTC oraz RDE, m.in. w celu optymalizacji sterowania wtrysku AdBlue oraz poprawy sprawności układu oczyszczania spalin SCR.

Zakresy pomiarowe urządzenia HORIBA MEXA-ONE-QL-NX:

  • NH₃: low 0 – 50 ppm, high 0 – 2000 ppm
  • N₂0: low 0 – 100 ppm, high 0 – 2000 ppm
  • NO: low 0 – 100 ppm, high 0 – 5000 ppm
  • NO₂: low 0 – 50 ppm, high 0 – 2000 ppm

Zakres pomiarowy urządzenia AVL AMA i60 LDD:

  • NH₃: 0 – 5000 ppm

Urządzenia:

  • Urządzenie do pomiaru stężenia NH₃, N₂0, NO i NO₂: HORIBA MEXA-ONE-QL-NX
  • Urządzenie do pomiaru stężenia NH₃: AVL AMA i60 LDD

Pomiar liczby cząstek stałych (PN)

Pomiar liczby cząstek stałych w spalinach przeprowadza się ze spalin rozcieńczonych lub ze spalin stężonych. Mierzone są cząstki stałe o rozmiarach od 23 nm do 2,5 µm.

Regulaminy

  • Global Technical Regulations (GTR) ONZ Nr 15
  • Regulamin Nr 83 EKG ONZ
  • Rozporządzenia WE 715/2007 – WE 692/2008

Urządzenia

  • Licznik cząstek stałych – HORIBA MEXA-2000 SPCS
  • Licznik cząstek stałych – AVL 489 APC plus

Pomiar ciągły rozkładu cząstek stałych (liczby i wielkości)

Pomiar rozkładu cząstek stałych – zarówno pod względem liczby jak i wielkości emitowanych cząstek stałych. Dokonuje się go za pomocą spektrometru TSI EEPS 3090. Badanie pozwala na określenie rozkładu rozmiarów średnicy cząstek stałych emitowanych z badanego silnika. Zakres pomiarowy urządzenia: od 5,6 do 560 nm.
Pomiar umożliwia obserwację dynamicznego przebiegu emisji cząstek stałych zarówno w ciągu pierwszych kilku sekund od rozruchu zimnego silnika, podczas regeneracji filtra cząstek stałych, jak i podczas dowolnego cyklu jezdnego. Pomiar ten stosowany jest do optymalizacji:

  • procesu spalania w silniku spalinowym
  • systemów oczyszczania spalin
  • skuteczności działania filtra cząstek stałych (DPF lub GPF)

Urządzenia

  • Spektrometr – TSI EEPS 3090

Pomiar ciągły stężenia sadzy

Pomiar stosowany w badaniach rozwojowych w celu optymalizacji:

  • Procesu spalania w silnikach spalinowych – kalibracja ECU
  • Systemów oczyszczania spalin
  • Skuteczności działania DPF
  • Napełniania, regeneracji i oczyszczania filtra cząstek stałych
  • Fazy rozruchu silnika

Urządzenia

  • Urządzenie do pomiaru stężenia sadzy AVL Micro Soot Sensor 483

Pomiar zadymienia spalin

Zadymienie spalin jest wynikiem obecności w nich cząstek stałych (głównie sadzy – blacksmoke), węglowodorów (bluesmoke) i pary wodnej (whitesmoke). Przy zawartości sadzy 100-300 mg/m3 zadymienie spalin staje się widoczne. Czarny dym pojawia się przy stężeniu ok. 500 mg/m3. Zwiększeniu zadymienia spalin towarzyszy zwykle wzrost emisji pozostałych związków szkodliwych spalin (CO2, CO, HC, NOx).

Pomiaru zadymienia spalin dokonuje się za pomocą dymomierza absorpcyjnego, wykorzystującego w działaniu zjawisko pochłaniania promieniowania widzialnego (światła) w gazach.

Urządzenia

  • Dymomierz Absorpcyjny – AVL Opacimeter 439

Regulaminy

  • Regulamin 24 EKG

Badania dynamiki pojazdów w hamowniach podwoziowych 2WD i 4WD

Pomiary mocy i momentu obrotowego układu napędowego

Pomiary mocy i momentu obrotowego układu napędowego na hamowni podwoziowej dla pojazdów napędzanych na 1 oraz 2 osie. Pomiar realizowany bezpośrednio na kołach pojazdu w połączeniu z pomiarem strat układu napędowego daje wynik finalny mocy oraz momentu obrotowego na wale silnika. Zakres pomiarowy 0 – 258 kW na jednej osi.

Można wykonywać następujące rodzaje pomiarów:

  • statyczne – przy stałej, zadanej prędkości, w jednym lub kilku punktach w zależności od potrzeb
  • dynamiczne – w całym określonym zakresie prędkości pojazdu / prędkości obrotowej silnika

Wynikiem pomiarów są charakterystyki:

  • pośrednia – przy stałym, zadanym wciśnięciu pedału przyspieszenia
  • zewnętrzna – przy maksymalnym wciśnięciu pedału przyspieszenia, obrazująca maksymalne osiągi jednostki napędowej w określonym zakresie prędkości pojazdu / prędkości obrotowej silnika

Symulacja pochylenia drogi

Hamownie podwoziowe AVL Zoellner 4WD/2WD umożliwiają symulację pochylenia drogi podczas cyklów jezdnych oraz dowolnych badań stanowiskowych.

Pomiary dynamiki pojazdów

Pomiary dynamiki pojazdów tj. czasu rozpędzania od 0 do 100 km/h, czasów rozpędzania przez biegi, przyspieszenia do maksymalnej prędkości 250 km/h.

Optymalizacja sterowania pracą silnika

Optymalizacja sterowania pracą silnika przy stałej prędkości lub stałej sile generowanej przez stanowisko rolkowe.

Urządzenia

  • Hamownia podwoziowa – AVL Zoellner 4WD
  • Hamownia podwoziowa – AVL Zoellner 2WD

Pomiary dynamiki pojazdów w temperaturach z zakresu od -35˚C do 60˚C w hamowni podwoziowej

Wyposażenie laboratorium hamowni podwoziowej umożliwia przeprowadzenie badań dynamiki pojazdów w temperaturach otoczenia od -35°C do 60°C. Celem takich badań jest ocena wpływu czynników zewnętrznych na moc i moment obrotowy układu napędowego, oraz na inne parametry charakteryzujące dynamikę pracy silnika.

Urządzenia:

  • Komora klimatyczna WEISS WK 643’/ -35°C do +60°C
  • Hamownia podwoziowa – AVL Zoellner 4WD

Powrót
do góry strony