Dekorator Menu

O Instytucie

Opis działalności

Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL sp. z o.o. specjalizuje się w wykonywaniu prac badawczo–rozwojowych oraz produkcyjnych na zlecenia krajowych i zagranicznych firm, głównie motoryzacyjnych.

  • Zakres działalności Instytutu: badania, projektowanie, wykonawstwo i usługi,
  • Rok założenia: 1972,
  • Powierzchnia: 85 538 m2,
  • Powierzchnia zabudowy: 25 053 m2,
  • Zatrudnienie: ok. 400 pracowników (łączne). W tym, w BOSMAL sp. z o.o. 17 z tytułem doktora lub doktora inż. oraz 238 z tytułem magistra lub inżyniera,
  • Lokalizacja: północna część miasta. Okolice skrzyżowania szlaków drogowych 1 i S1/S52.

Instytut posiada bogate doświadczenie w zakresie współpracy zarówno z finalnymi producentami samochodów, jak również z zakładami kooperującymi, produkującymi części i zespoły do montażu głównego oraz na rynek wtórny.

Przez ponad pięćdziesiąt lat swojej działalności Instytut zdobył zaufanie wielu krajowych jak i zagranicznych klientów. Dzięki doświadczonej kadrze pracowników o wysokich kwalifikacjach BOSMAL realizuje kompleksowy zakres usług projektowych i badawczych – „od pomysłu do realizacji”. Instytut jest elastyczny pod względem dostosowania się do wymagań rynku i potrzeb jego klientów. Dysponuje nowoczesną aparaturą badawczo-pomiarową służącą do prowadzenia prac badawczych oraz prac konstrukcyjno-obliczeniowych w dziedzinie budowy samochodów i dziedzin pokrewnych. Na bieżąco inwestuje w najnowsze technologie, uzupełniając potencjał sprzętowy, badawczy i kontrolno-pomiarowy.

W celu podnoszenia jakości oferowanych usług, wymiany doświadczeń jak i popularyzowania wiedzy BOSMAL współpracuje z wieloma znanymi instytucjami i uczelniami technicznymi, zarówno w kraju jak i za granicą. Instytutu posiada duży dorobek naukowy. BOSMAL jest również organizatorem International Exhaust Emissions Symposium. Oprócz współpracy naukowo-badawczej BOSMAL rokrocznie gości studentów uczelni technicznych na praktykach zawodowych. Prowadzi również program studiów dualnych.

Uprawnienia

  • Decyzją Ministra Gospodarki, Instytutowi Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej nadany został status centrum badawczo-rozwojowego. Czytaj więcej
  • Decyzją Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Instytut otrzymał uprawnienia do przeprowadzania badań homologacyjnych. Czytaj więcej

Misja Instytutu

Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL sp. z o.o. jest kontynuatorem działalności OBR SM BOSMAL – wiodącej jednostki badawczo-rozwojowej w dziedzinie motoryzacji.

Misją Instytutu jest:

  • umocnienie pozycji i dobrego wizerunku Instytutu na arenie międzynarodowej, rozszerzanie działalności na nowe sektory gospodarki,
  • systematyczne rozwijanie portfolio usług i wyrobów oraz podnoszenie ich jakości,
  • rozwijanie parku technologicznego poprzez inwestycje w nowoczesny sprzęt, wyposażenie oraz modernizacje infrastruktury,
  • promowanie zrównoważonego rozwoju, z poszanowaniem warunków pracy i praw człowieka, środowiska, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników oraz zapewnienia bezpieczeństwa informacji.

Zobacz także: Systemy Zarządzania. Certyfikaty i rekomendacje

Normalizacja

Działalność normalizacyjna w BOSMAL obejmuje prowadzenie prac normalizacyjnych zgodnie z potrzebami Instytutu, z uwzględnieniem normalizacji krajowej, europejskiej i międzynarodowej, a także Regulaminów ECE i Dyrektyw UE.

BOSMAL został powołany przez Polski Komitet Normalizacyjny na członka:

  • Komitetu Technicznego nr 132 ds. Silników Spalinowych;
  • Komitetu Technicznego nr 141 ds. Tworzyw Sztucznych;
  • Podkomitetu Technicznego nr 1 ds. Paliw Płynnych i Podkomitetu Technicznego nr 3 ds. Olejów Smarowych w Komitecie Technicznym nr 222 ds. Przetworów Naftowych i Cieczy Eksploatacyjnych.

Biblioteka Techniczna

Biblioteka Techniczna Instytutu zawiera zbiór literatury technicznej, głównie z dziedziny motoryzacji.
Prenumerujemy szereg czasopism technicznych, zarówno krajowych jak i zagranicznych.

Centrum Konferencyjne

Instytut posiada dwie nowoczesne, w pełni wyposażone sale konferencyjne: salę audiowizualną na 40 osób i salę audiowizualną na 200 osób.
Sale nie są wynajmowane podmiotom zewnętrznym. Odbywają się w nich organizowane przez BOSMAL sympozja, konferencje, szkolenia, warsztaty.
Więcej informacji na temat Centrum Konferencyjnego znajduje się tutaj:

Czytaj więcej

Wystawa

Instytut posiada osiem prototypów pojazdów zaprojektowanych i wykonanych w BOSMAL.

Czytaj więcej

Kierownictwo Instytutu

Zarząd

  • dr inż. Piotr Świątek

    Prezes Zarządu, Dyrektor ds. Badań

  • dr inż. Arkadiusz Stojecki

    Zastępca Prezesa Zarządu, Dyrektor

Rada Nadzorcza (Kadencja Rady Nadzorczej obejmuje lata 2023-2027)

  • dr hab. inż. Antoni Świątek

    Przewodniczący

  • prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz

    Wiceprzewodniczący

  • mgr inż. Wojciech Trybus

    Sekretarz

  • mgr inż. Tadeusz Kowalski

    Członek Rady Nadzorczej

Rada Naukowa (Kadencja Rady Naukowej obejmuje lata 2023-2027)

  • prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz

    Przewodniczący

  • dr inż. Rafał Sala

    Wiceprzewodniczący

  • dr inż. Jakub Dzida

    Sekretarz

  • prof. dr hab. inż. Kazimierz Maria Romaniszyn

  • prof. dr hab. inż. Marek Brzeżański

  • prof. dr hab. inż. Krzysztof Wisłocki

  • dr inż. Piotr Bielaczyc

  • dr inż. Joanna Faber

  • dr inż. Krzysztof Brodzik

  • dr inż. Andrzej Szczotka

Nasi klienci i partnerzy

Instytut BOSMAL ma ponad 500 aktywnych klientów na całym świecie.

Nasi klienci to głównie firmy motoryzacyjne, ale nie tylko. Współpracujemy zarówno z finalnymi producentami samochodów, jak również z zakładami kooperującymi, produkującymi części i zespoły do montażu głównego oraz na rynek wtórny.

W celu podnoszenia jakości oferowanych usług współpracujemy z wieloma znanymi instytucjami i uczelniami technicznymi, zarówno w kraju jak i za granicą.

Działalność naukowa

Członkostwa międzynarodowe

Ponad czterdziestoletnie tradycje związane z badaniami dla przemysłu motoryzacyjnego i ogromne doświadczenie oraz wiedza pracowników owocują widoczną rozpoznawalnością jednostki na świecie, ze względu na profil działalności i współpracę z największymi koncernami motoryzacyjnymi, większą niż w kraju.
Jednym z dowodów na bardzo wysoką pozycję BOSMAL pośród jednostek R&D w Europie jest m.in. działalność w gremiach międzynarodowych takich jak:

  • Grupa Robocza WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedures)

    przy EKG ONZ opracowująca nowe, światowe przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych i ciężarowych oraz silnikowych maszyn roboczych

  • Grupa Robocza PMP (Particulate Measurement Programme)

    przy EKG ONZ opracowująca nowe przepisy i metody badawcze w zakresie badania emisji cząstek stałych z pojazdów samochodowych

  • Grupa Robocza WLTP 2nd

    przy Komisji Europejskiej w Brukseli, która ma za zadanie wdrożenie przepisów WLTP do regulaminów homologacyjnych i prawodawstwa obowiązującego w UE

Członkostwa krajowe

BOSMAL aktywnie uczestniczy w pracach normalizacyjnych w Polsce w ramach Komitetów Technicznych PKN:

Jako członek Komitetów Technicznych PKN, BOSMAL bierze udział w opracowaniu polskich wersji norm i opiniuje projekty norm międzynarodowych.

Doświadczenie i kompetencje BOSMAL są również doceniane i uwzględniane w pracach legislacyjnych dotyczących nowych rozporządzeń przygotowywanych przez Ministerstwo Energii RP.

  • KT222 ds. Przetworów Naftowych i Cieczy Eksploatacyjnych

  • KT141 ds. Tworzyw Sztucznych

  • KT132 ds. Silników Spalinowych

Członkostwa m.in.

  • Klub Polskich Laboratoriów Badawczych POLLAB (członek rzeczywisty zarejestrowany pod numerem 128)
  • Klub Polskie Forum ISO 9000 (członek rzeczywisty zarejestrowany pod numerem 318)
  • Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych
  • Polski Komitet Normalizacyjny:
    • KT222 ds. Przetworów Naftowych i Cieczy Eksploatacyjnych
    • KT222/PK1 ds. Paliw Płynnych
    • KT222/PK3 ds. Olejów Smarowych
    • KT141 ds. Tworzyw Sztucznych
    • KT132 ds. Silników Spalinowych
  • World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP. 29) przy UE/EKG ONZ
  • Grupa robocza – Working Party on Pollution and Energy (GRPE)
    • podgrupa WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedures)
    • podgrupa PMP (Particulate Measurement Programme)
  • Grupa robocza Komisji Europejskiej RDE – LDV (Real Driving Emissions of Light Duty Vehicles)

Współpraca naukowa

Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o. oprócz współpracy z zagranicznymi ośrodkami naukowymi takimi jak: European Commission Joint Research Centre (Ispra, Włochy), University of Leeds (Leeds, W. Brytania), Argonne National Laboratory (Lemont, USA) czy University of Birmingham (Birmingham, W. Brytania) i inne, aktywnie współpracuje również z polskimi ośrodkami naukowymi. Należy tutaj wskazać Politechnikę Poznańską – wieloletnia współpraca koncentrująca się na zagadnieniach związanych z badaniami emisji samochodowych i badaniami silnikowymi, Politechnikę Wrocławską – wspólne badania dotyczące zagadnienia jakości powietrza we wnętrzach samochodów, Akademię Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie – współpraca głównie w zakresie nowoczesnych materiałów dla motoryzacji, oraz Akademię Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej zarówno w zakresie badań pojazdów, silników jak i inżynierii materiałowej. Oprócz współpracy naukowo-badawczej BOSMAL rokrocznie gości studentów uczelni technicznych na praktykach zawodowych. W ubiegłym roku rozpoczęto program studiów dualnych we współpracy z Wydziałem Mechanicznym Technologicznym Politechniki Śląskiej, a w ostatnim czasie realizowano również podobny program we współpracy z Wydziałem Inżynierii Materiałów, Budownictwa i Środowiska ATH.

International Exhaust Emissions Symposium

BOSMAL jest organizatorem International Exhaust Emissions Symposium. Obserwowany jest stały wzrost zainteresowania tym sympozjum, które stało się jednym z najważniejszych, odbywających się w Polsce, forów wymiany wiedzy naukowej, koncentrujących się na zagadnieniu emisji związków szkodliwych spalin samochodowych. W latach 2013-2016 odbyły się dwa sympozja 4th i 5th International Exhaust Emissions Symposium, w których uczestniczyło odpowiednio 120 i 140 przedstawicieli jednostek naukowych z Europy i USA. W obydwu przypadkach 23 na 25 zaprezentowanych referatów przedstawianych było przez uczestników reprezentujących zagraniczne ośrodki naukowe. Sympozjum jest forum wymiany wiedzy i doświadczeń ekspertów i specjalistów związanych z przemysłem motoryzacyjnym, w tym głównie zajmujących się aspektem emisji spalin z pojazdów ale również innymi aspektami eksploatacji pojazdów samochodowych. O wysokim poziomie i znaczeniu sympozjum najlepiej świadczy obecność zasłużonych i doskonale rozpoznawalnych na świecie uczestników.

Współpraca z biznesem, klastry

BOSMAL angażuje się w działania wspierające rozwój nowoczesnych technologii i wprowadzanie ich na rynek polski. Instytut jest członkiem kilku klastrów, które mają na celu rozwój współpracy miedzy instytucjami naukowymi i edukacyjnymi, firmami przemysłowymi, administracją i organizacjami wsparcia biznesu w zakresie zaawansowanych technologii.

Są to klastry:

  • MOTORYZACYJNY: Silesia Automotive & Advanced Manufacturing (SA&AM) przy Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (KSSE) – jeden z Krajowych Klastrów Kluczowych (KKK)
  • KOMPOZYTOWY: Polski Klaster Technologii Kompozytowych (Polish Cluster of Composite Technologies) – należący do Krajowych Klastrów Kluczowych (KKK)
  • oraz zrzeszenie pod patronatem Fundacji „Polski Klaster Technologii Kompozytowych”

Współpraca naukowa

W zakresie tematów związanych z klastrami prosimy o kontakt z Działem Rozwoju Biznesu

e-mail: businessdevelopment@bosmal.com.pl
tel.: +48 33 81 30 550

  • Silesia Automotive & Advanced Manufacturing (SA&AM)

  • Polski Klaster Technologii Kompozytowych (Polish Cluster of Composite Technologies)

  • Zrzeszenie pod patronatem Fundacji „Polski Klaster Technologii Kompozytowych”

Partner kampanii społecznej „ELEKTROMOBILNI.PL”

BOSMAL jest partnerem kampanii społecznej „ELEKTROMOBILNI.PL”. Pełni rolę patrona naukowego kampanii.

Historia Instytutu

Na rynku motoryzacyjnym BOSMAL istnieje od 1972 r. Początkowo pełnił rolę zaplecza konstrukcyjnego oraz badawczo-rozwojowego Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Od początku lat dziewięćdziesiątych Instytut jest całkowicie samodzielną jednostką badawczo-rozwojową. W wyniku prywatyzacji pracowniczej z dniem 01.05.2010 roku przyjął nazwę Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o.

W celu bliższego zapoznania się z historią Instytutu proszę kliknąć:

Czytaj więcej: Historia Instytutu

_


Powrót
do góry strony