Co to jest homologacja?
Słowo pochodzi z j. greckiego, w którym czasownik „homologeo” oznacza „zgadza się”. Więcej na temat pojęcia homologacji na stronie Badania w zakresie homologacji.
Słowo pochodzi z j. greckiego, w którym czasownik „homologeo” oznacza „zgadza się”. Więcej na temat pojęcia homologacji na stronie Badania w zakresie homologacji.
Homologacja całopojazdowa jest to, inaczej, homologacja typu UE pojazdu lub typu pojazdu. Więcej na temat pojęcia homologacji całopojazdowej na stronie Homologacja typu UE pojazdu lub typu pojazdu.
Homologacja dotyczy typu pojazdu, czyli większej ilości egzemplarzy, z kolei krajowe indywidualne dopuszczenie pojazdu dotyczy jednego konkretnego egzemplarza pojazdu.
Homologacja dotyczy typu pojazdu, czyli większej ilości egzemplarzy, z kolei unijne indywidualne dopuszczenie pojazdu dotyczy jednego konkretnego egzemplarza pojazdu kat. M1 lub N1 oraz M2, M3, N2 i N3 specjalnego przeznaczenia (zgodnie z Załącznikiem II części III do Rozporządzenia (UE) 2018/858).
Zasadniczą różnicą jest obszar respektowania oraz kategoria dopuszczanego pojazdu.
Krajowe indywidualne dopuszczenie pojazdu wydawane jest tylko na teren Rzeczpospolitej Polskiej dla kategorii M, N, O.
Unijne indywidualne dopuszczenie pojazdu wydawane jest na wszystkie kraje członkowskie UE dla kategorii M1 i N1 oraz M2, M3, N2 i N3 specjalnego przeznaczenia (zgodnie z Załącznikiem II części III do Rozporządzenia (UE) 2018/858).
Dopuszczenie jednostkowe wydawane jest tylko na teren Rzeczpospolitej Polskiej dla kategorii L, T, R, S i C.
Unijne indywidualne dopuszczenie pojazdu wydawane jest na wszystkie kraje członkowskie UE dla kategorii M1 i N1. oraz M2, M3, N2 i N3 specjalnego przeznaczenia (zgodnie z Załącznikiem II części III do Rozporządzenia (UE) 2018/858).
Jest to procedura, w ramach której producent uzyskuje wszystkie wymagane świadectwa homologacji typu WE/UE przedmiotu wyposażenia lub części albo świadectwa homologacji typu ONZ, na podstawie których służba techniczna, przeprowadza badanie homologacyjne typu pojazdu będące podstawą do wydania świadectwa homologacji typu UE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu.
Jest to procedura, w ramach której służba techniczna, przeprowadza badanie homologacyjne dla wszystkich wymaganych przedmiotów wyposażenia lub części oraz badanie homologacyjne typu pojazdu, będące podstawą do wydania świadectwa homologacji typu UE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu.
Jest to procedura homologacji typu krok po kroku, podczas której producent może nie przedstawić jednego lub kilku świadectw homologacji typu WE/UE przedmiotu wyposażenia lub części albo świadectw homologacji typu ONZ, do badania homologacyjnego typu pojazdu pod warunkiem zastąpienia ich sprawozdaniami zawierającymi wyniki badań homologacyjnych tych przedmiotów wyposażenia lub części.
Typ pojazdu oznacza określoną grupę pojazdów, dla których wspólne są przynajmniej cechy określone w części B do załącznika I Rozporządzenia (UE) 2018/858, w tym grupę pojazdów, które występują w wariantach i wersjach, o których mowa w tej części.
Homologacja europejska jest świadectwem wydawanym w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z Rozporządzeniem (UE) 2018/858. W przeciwieństwie do krajowej homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach, jest ona respektowana na terenie całej UE.
Państwo członkowskie oznacza państwo, które wchodzi w skład państw Unii Europejskiej.
Pojazd kompletny – oznacza pojazd, który nie wymaga kompletacji w celu spełnienia odpowiednich wymogów technicznych Rozporządzenia (UE) 2018/858.
Pojazd niekompletny – oznacza każdy pojazd, który w celu spełnienia odpowiednich wymogów technicznych Rozporządzenia (UE) 2018/858 musi przejść przynajmniej jeden etap kompletacji.
Pojazd skompletowany – oznacza pojazd, który w rezultacie procesu wielostopniowej homologacji typu spełnia odpowiednie wymogi techniczne Rozporządzenia (UE) 2018/858.
Pojazd specjalnego przeznaczenia oznacza pojazd należący do kategorii M, N lub O posiadający specyficzne właściwości techniczne, które umożliwiają mu wykonywanie funkcji, która wymaga specjalnego dostosowania lub wyposażenia.
pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu osób mające co najmniej cztery koła, w tym:
pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła i zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:
przyczepy, w tym:
ciągniki rolnicze, w tym:
Do kategorii L nie mogą być zaliczone pojazdy:
a) których maksymalna prędkość konstrukcyjna nie przekracza 6 km/h,
b) przeznaczone do kierowania przez osobę pieszą,
c) ciągniki i maszyny używane do celów rolniczych lub podobnych,
d) rowery i wózki rowerowe.
przyczepy rolnicze, w tym:
Każda kategoria przyczep oznaczona jest także indeksem „a” lub „b”, zależnie od jej konstrukcyjnej prędkości:
ciągniki gąsienicowe, w tym ciągniki kategorii C1, C2, C3, C4, C5
wymienne urządzenia ciągnięte.
Każda kategoria wymiennych urządzeń ciągniętych oznaczona jest także indeksem „a” lub „b”, zależnie od jej konstrukcyjnej prędkości:
Patrz: