Na stronie:
Zobacz więcej:
- Badania układów katalitycznego oczyszczania spalin
- Badania olejów silnikowych, paliw płynnych i gazowych, dodatków do paliw
- Badania emisji spalin i zużycia paliwa
- Badania w zakresie homologacji
Na stronie:
Zobacz więcej:
Pracownia Badań Stanowiskowych Silników wyposażona w 20 nowoczesnych hamowni silnikowych (AVL, HORIBA) – w tym hamulce dynamiczne, stanowisko do badań hybryd oraz hamulce elektrowirowe – pozwala na prowadzenie prac badawczych i rozwojowych na najwyższym światowym poziomie.
Pracownia Badań Stanowiskowych Silników specjalizuje się w:
Badania nad systemami oczyszczania spalin:
Pracownia Badań Stanowiskowych Silników bada następujące typy silników:
Badania rozwojowe silników prototypowych prowadzone na stanowisku hamownianym ukierunkowane są na dobór poszczególnych komponentów oraz układów silnika, optymalizację ich działania dla danej aplikacji, weryfikację na rzeczywistym obiekcie badań założeń technologicznych powstałych na etapie projektowania silnika jak również badań symulacyjnych. Na tym etapie równolegle prowadzone są również prace kalibracyjne jednostki sterującej pracą silnika w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności komponentów silnika.
Testy funkcjonalne komponentów i układów silnika prowadzone na stanowisku hamownianym mają na celu weryfikację i ocenę poprawności działania konkretnych podzespołów silnika. Weryfikacja taka zazwyczaj opiera się na analizie wyników uzyskanych podczas wykonywania prób trwałościowych na stanowisku badawczym jak również ocenie zużycia danego komponentu poddając go badaniom metrologicznym, materiałowym jak również inspekcji wizualnej.
Stanowisko badawcze nr 19 umożliwia badania i testy silników spalinowych Light Duty (LD), Medium Duty (MD) and Heavy Duty (HD), a także silników elektrycznych i hybrydowych układów napędowych.
W drugiej połowie 2021 r. BOSMAL uruchamia dwa nowe, dynamiczne stanowiska hamowniane z wyposażeniem projektowanym dla celów badawczo-rozwojowych oraz czynności homologacyjnych w zakresie testowania i symulacji działania silników spalinowych Heavy Duty (HD) oraz Light Duty (LD) zasilanych benzyną, olejem napędowym, gazem LPG, CNG, paliwami syntetycznymi oraz biopaliwami o maksymalnej mocy 560 kW (HD) oraz 450 kW (LD). Dodatkowo stanowisko to umożliwi badania hybrydowych układów napędowych o mocy silnika elektrycznego do 250 kW. Badane silniki będą pracowały w stanach ustalonych, przejściowych oraz dynamicznych.
Parametry hamowni dynamicznych
Oprogramowanie
Badania silników elektrycznych, wykonywane na stanowiskach hamownianych BOSMAL, objęte Zakresem Akredytacji AB 128:
Silniki elektryczne (o mocy maksymalnej 500 kW) – Pomiar mocy netto i maksymalnej mocy po 30 minutach na hamowni silnikowej – Regulamin EKG ONZ nr 85 Seria 00
AVL e-storage DC Power Unit:
AVL e-storage DC Power Unit:
Regatron Low Voltage Battery Emulator:
Analizatory mocy, do szybkiej rejestracji:
Prace kalibracyjne prowadzone na stanowisku hamownianym mają na celu optymalizację parametrów silnika poprzez modyfikację zmiennych znajdujących się w sterowniku silnika ECU. Kalibracja zmiennych przeprowadzana jest dla silnika pracującego w stanach ustalonych na obciążeniach częściowych oraz maksymalnych jak również w stanach dynamicznych i ma na celu zapewnienie poprawnego działania silnika jak również spełnienie wymogów technicznych założonych przez producenta.
Badania w zakresie kontroli jakości silników produkcyjnych wykonywane są na stanowisku hamownianym w celu określenia rzeczywistych parametrów silnika i zestawienia ich z deklarowanymi przez producenta (np. COP – Conformity of Production). Podczas pomiarów na hamowni silnikowej mierzone są takie parametry jak moment obrotowy i moc przy pełnym obciążeniu, zużycia paliwa oraz nieprzezroczystość spalin przy swobodnym przyspieszaniu. Badanie takie dają możliwość wychwycenia jakichkolwiek anomalii podczas procesu produkcji silnika poprzez weryfikację jego parametrów.
Badania kwalifikacyjne silników oraz ich podzespołów prowadzone na stanowisku hamownianym pozwalają na ocenę możliwości zastosowania alternatywnych tańszych komponentów bez negatywnego wpływu na trwałość silnika. Przykładem takich badań kwalifikacyjnych są prace typu “Cost Reduction”, szeroko stosowane przed producentów silników lub jego poszczególnych komponentów, które dają możliwość uzyskania znaczących oszczędności podczas etapu produkcji.
Testy szoków termicznych są to próby prowadzone na silniku zainstalowanym na stanowisku hamownianym, których celem jest określenie wpływu skrajnych temperatur płynu chłodzącego na prace silnika jak również zużycie oraz odkształcenia termiczne jego poszczególnych komponentów. Do badań takich wykorzystywany jest czynnik chłodzący glikol, który w specjalnej aparaturze schładzany jest do temperatury -35ºC. Następnie poprzez układ wymienników ciepła zainstalowanych na stanowisku badawczym zachodzi wymiana termiczna, w skutek której płyn chłodzący silnik osiąga temperaturę około -30ºC i jest rozprowadzany w silnikowym układzie chłodzenia. W zależności od cyklu badawczego silnik nagrzewany jest nawet do 120ºC, a następnie powtarzana jest sekwencja jego chłodzenia.
Do testów specjalnych zaliczamy niestandardowe testy wykonywane przy użyciu specjalistycznej aparatury badawczej jak np. mostki tensometryczne do określania odkształceń materiału czy też testy wykonywane na specjalnie przygotowanym stanowisku badawczym (TILT), które mają na celu określenie specyficznych parametrów silnika i jego komponentów.
Badania walidacyjne silników prowadzone na stanowisku hamownianym mają na celu określenie trwałości i niezawodności silnika w tym jego poszczególnych komponentów. Próby takie w zależności od rodzaju silnika (light duty / heavy duty) trwają od 1000 do 3000 godzin i symulują w stosunkowo krótkim czasie przebiegi rzędu 150000 do 500000 km. Na stanowisku hamownianym można odwzorować dowolny test i wykonywać go w powtarzalnych warunkach laboratoryjnych, co ułatwia interpretację uzyskanych wyników jak również obniża same koszty badań w stosunku do prac prowadzonych na pojeździe. Silniki podczas próby wyposażone są w szereg czujników mierzących bieżące parametry pracy (np. temperatura, ciśnienia, parametry ECU) rejestrowane przez system automatyki, a na zakończenie testu w zależności od wymagań klienta przeprowadzona jest szczegółowa analiza metrologiczna i materiałowa pozwalająca na ocenę końcową każdego komponentu i ewentualne zakwalifikowanie do produkcji.
Wykonujemy pomiary wibracji i hałasu silników na hamowni. Wykonaliśmy w sumie kilkadziesiąt pomiarów wibracji w różnych lokalizacjach na silniku: zarówno na bloku, osprzęcie, turbinie, jak i wydechu. Zawsze jednocześnie wykonujemy pomiar prędkości obrotowej silnika, co jest niezbędne np. do wykonania analizy rzędów (Order analysis).
Wykonaliśmy ocenę kabin pod kątem zgodności z normą ISO 3746 dotyczącą wyznaczania mocy akustycznej metodą ciśnieniową. Kabiny przeznaczone do badań akustycznych zostały odpowiednio zaadaptowane i poprawka K2 jest odpowiednio niska.
Jeżeli to nie wystarcza możemy również precyzyjnie określać moc akustyczną silnika dla stałych prędkości przy wykorzystaniu sondy natężeniowej.
Wyniki pomiarów mogą być opracowane w formie przeróżnych wykresów, ale możemy również dostarczyć surowe dane w formatach .uff, .txt, .wav i innych.