Dekorator Menu

Badania pojazdów elektrycznych i hybrydowych

Wróć do listy

Na stronie:

Zobacz więcej:

Integracja systemów, diagnostyka i badania pojazdów z napędem elektrycznym

Oferta BOSMAL

  • Projekt i wykonanie konwersji pojazdów spalinowych na pojazdy z napędem elektrycznym dla małoseryjnej produkcji
  • Dobór komponentów układu napędowego i układów uzupełniających (silnik z falownikiem, bateria, system ładowania, przetwornice napięcia, elektryczne elementy grzewcze, sprężarka klimatyzacji, pompa podciśnienia)
  • Dobór i zabudowa systemów wspomagających, takich jak systemy fotowoltaiczne dla pojazdów samochodowych, transmisja danych z pojazdu do zewnętrznych układów rejestrujących
  • Opracowywanie algorytmów układu sterowania wybranymi komponentami pojazdu o napędzie elektrycznym, projekt i wykonanie ECU sterującego systemem napędu elektrycznego i elektrycznych układów wspomagających.
  • Opracowywanie protokołu komunikacyjnego i konfiguracja sieci CAN, opracowanie protokołów diagnostycznych
  • Projektowanie i programowanie systemów HMI w oparciu o wyświetlacze 5 i 7 calowe z funkcją touchscreen
  • Opracowywanie systemów fotowoltaicznych dla pojazdów
  • Niezależne systemy zarządzania podsystemami elektryczno-mechanicznymi pojazdu i dostępu do baterii trakcyjnej (wykorzystanie energii baterii do zastosowań innych niż napędzanie pojazdu)
  • Projekt i wykonanie wiązek elektrycznych oraz modyfikacje wiązek pojazdu bazowego
  • Integracja systemu sterowania z udziałem dostawców głównych komponentów, takich jak silnik i układ bateryjny
  • Diagnostyka pojazdów elektrycznych i ich komponentów składowych
  • Kompleksowe badania pojazdów elektrycznych w tym na potrzeby homologacji (produkcji małoseryjnej).

Prototyp – samochód elektryczny BOSMAL 500 E

Główne parametry:

  • synchroniczny trójfazowy silnik elektryczny (typ PMSM)
    • moc ciągła: 57 kW
    • maksymalny moment obrotowy: 220 Nm
  • bateria: typ Li-Ion / 15 kWh z systemem chłodzenia/grzania
  • przekładnia jednobiegowa
  • prędkość maksymalna: 120 km/h
  • czas ładowania: 6 h (z sieci jednofazowej) lub 3 h (z sieci trójfazowej)
  • waga pojazdu: 1100 kg

Oferta BOSMAL w zakresie badań pojazdów elektrycznych

  • badania drogowe funkcjonalności i trwałości w różnych warunkach ruchu i klimatu,
  • pomiary wymiarów geometrycznych,
  • ocena samochodów pod względem bezpieczeństwa,
  • ocena właściwości trakcyjnych (prędkość maksymalna, zdolność przyspieszania ze stanu zatrzymanego bądź od określonej prędkości),
  • ocena właściwości eksploatacyjnych (zasięg pojazdu na różnych trasach, przy różnych stylach jazdy, w temperaturach ujemnych),
  • badania wpływu temperatur otoczenia (niskiej, ambient, wysokiej) na wydajność magazynu energii elektrycznej, systemu jej przetwarzania, sprawność mechaniczną układu przeniesienia napędu, zasięg oraz osiągi całego zespołu napędowego,
  • ocena kierowalności i stateczności pojazdu na drodze,
  • ocena wspomagania hamulców i układu kierowniczego oraz ich działania bez wspomagania,
  • ocena skuteczności układu przewietrzania i ogrzewania,
  • wyznaczenie współczynników obciążenia hamowni podwoziowej metodą coast down na podstawie próby wybiegu na drodze,
  • pomiar zasięgu pojazdu przy zasilaniu energią elektryczną, w różnych (niestandardowych) temperaturach otoczenia,
  • pomiar zużycia energii elektrycznej w różnych (niestandardowych) temperaturach otoczenia,
  • pomiar mocy na kołach pojazdu przy zasilaniu energią elektryczną,
  • czas ładowania akumulatorów,
  • ocena stopnia utraty energii akumulatorów w trakcie postoju pojazdu w ujemnych i dodatnich temperaturach otoczenia,
  • pomiary temperatur elementów silnika i akumulatorów w trakcie jazdy,
  • opracowania wyników badań,
  • oraz inne badania i prace.

Pomiar zasięgu pojazdu elektrycznego

Pomiar zasięgu pojazdu przy zasilaniu energią elektryczną wykonywany na hamowni podwoziowej

Metodę pomiaru zasięgu pojazdu przy zasilaniu energią elektryczną pojazdów wyposażonych w elektryczny układ napędowy lub pojazdów wyposażonych w hybrydowy elektryczny układ napędowy z doładowaniem zewnętrznym opisuje Regulamin nr 101 EKG ONZ.

Badanie obejmuje następujące etapy:

  1. wstępne doładowanie akumulatora;
  2. realizacja cyklu i pomiar zasięgu przy zasilaniu energią elektryczną.

Regulaminy

  • Regulamin nr 101 EKG ONZ i Rozporządzenia WE 715/2007 – WE 692/2008
  • Rozporządzenie (UE) nr 2017/1151 ze zmianami aż do Rozporządzenia (UE) nr 2018/1832

Urządzenia

  • Hamownia podwoziowa – AVL Zoellner 4WD
  • Hamownia podwoziowa – AVL Zoellner 2WD

Pomiar zasięgu pojazdu elektrycznego w badaniach drogowych

  • Instytut prowadzi pomiary zasięgu pojazdów na wybranej trasie i przy określonym obciążeniu
  • Badane są pojazdy samochodowe osobowe, ciężarowe i autobusy o napędzie elektrycznym bądź hybrydowym

Pomiar zużycia energii elektrycznej pojazdu elektrycznego

Pomiar zużycia energii elektrycznej pojazdu elektrycznego na hamowni podwoziowej

Badanie zużycia energii elektrycznej pojazdu elektrycznego przeprowadza się w temperaturze otoczenia od 20°C do 30°C. Badanie obejmuje następujące etapy:

  • Wstępne doładowanie akumulatora
  • Podwójna realizacja cyklu złożonego z czterech podstawowych cyklów miejskich i cyklu pozamiejskiego
  • Doładowanie akumulatora

Regulaminy (dotyczy badań na hamowni podwoziowej)

  • Regulamin Nr 101 EKG ONZ i Rozporządzenia WE 715/2007 – WE 692/2008
  • Regulamin Nr 83 EKG ONZ i Rozporządzenia WE 715/2007 – WE 692/2008
  • Rozporządzenie (UE) nr 2017/1151 ze zmianami aż do Rozporządzenia (UE) nr 2018/1832

Urządzenia

  • Hamownia podwoziowa – AVL Zoellner 4WD
  • Hamownia podwoziowa – AVL Zoellner 2WD
  • Analizator mocy – HIOKI 3390

Badania zużycia energii elektrycznej pojazdów elektrycznych w szerokim zakresie temperatur – badania rozwojowe

Badanie zużycia energii elektrycznej pojazdu elektrycznego są też prowadzone w Instytucie w szerszym zakresie temperatur tzn. od -35 do 60°C dzięki naszej infrastrukturze:

  • Komora klimatyczna WEISS WK 643’/ -35°C do +60°C
  • Hamownia podwoziowa – AVL Zoellner 4WD

Więcej na stronach:

  • Badania dynamiki pojazdów na hamowniach podwoziowych 2WD i 4WD
  • Pomiary dynamiki pojazdów w temperaturach z zakresu od -35˚C do 60˚C

Pomiar zużycia energii elektrycznej pojazdu elektrycznego w badaniach drogowych, SORT

  • Określenie zużycia energii elektrycznej pojazdów w warunkach rzeczywistych
  • Pojazdy samochodowe, osobowe, ciężarowe i autobusy o napędzie elektrycznym bądź hybrydowym
  • Pomiary zużycia energii elektrycznej w cyklu jezdnym SORT (Standardised On-Road Tests) – autobusy
    • Pełna rejestracja danych i pomiar ładowania i rozładowania baterii
    • Pomiar sprawności falownika i zespołu napędowego
    • Zużycie energii przez pojazd w stanach ustalonych i przejściowych
    • Pomiar harmonicznych obwodu prądu

Na zdjęciu: Miernik energii elektrycznej HIOKI 3390 i Czujnik cęgowy HIOKI CT6845-05

Badanie emisji spalin, zużycia paliwa i zużycia energii elektrycznej samochodów hybrydowych

Pojazdy wyposażone w hybrydowy elektryczny układ napędowy należy badać zgodnie z zasadami obowiązującymi w odniesieniu do pojazdów wyposażonych w silnik spalania wewnętrznego. Przeprowadza się dwa badania w następujących warunkach:

Warunek A: badanie przeprowadza się z użyciem w pełni naładowanego urządzenia magazynującego energię.
Warunek B: badanie przeprowadza się z użyciem minimalnie naładowanego urządzenia magazynującego energię (w stanie maksymalnego rozładowania jego pojemności).

Emisję związków szkodliwych spalin analizuje się zgodnie z Rozporządzeniem (UE) nr 2017/1151 ze zmianami aż do Rozporządzenia (UE) nr 2018/1832 lub Regulaminem nr 83 (w zależności od tego według jakich wymagań dany pojazd był homologowany). Urządzenie do pomiaru energii, umieszczone pomiędzy gniazdkiem sieci zasilającej a ładowarką pojazdu, mierzy energię doładowania e [Wh] dostarczaną z sieci zasilającej. W Regulaminie nr 101 EKG ONZ przedstawiono metodykę obliczeniową emisji CO2 oraz zużycia paliwa z uwzględnieniem bilansu prądu.

Regulaminy

  • Regulamin nr 101 EKG ONZ i Rozporządzenia WE 715/2007 – WE 692/2008
  • Regulamin Nr 83 EKG ONZ i Rozporządzenia WE 715/2007 – WE 692/2008
  • Global Technical Regulations (GTR) ONZ Nr 15
  • Rozporządzenie (UE) nr 168/2013
  • Rozporządzenie (UE) nr 134/2014
  • Global Technical Regulations (GTR) ONZ Nr 2
  • Rozporządzenie (UE) nr 2017/1151 ze zmianami aż do Rozporządzenia (UE) nr 2018/1832

Laboratorium nr 1

  • Zestaw analizatorów spalin – AVL AMA i60 D1 LE
  • System poboru spalin – AVL CVS i60 LD LE
  • System poboru cząstek stałych – AVL PSS i60 SD
  • Licznik cząstek stałych – AVL 489 APC plus
  • Komora klimatyczna od +14 do +30°C
  • Hamownia podwoziowa AVL 2WD
  • Sonda cęgowa HIOKI

Laboratorium nr 2

  • Zestaw analizatorów spalin – HORIBA MEXA 7400 HTRLE
  • Zestaw analizatorów spalin – HORIBA MEXA 7500 DEGR
  • System poboru spalin – HORIBA CVS 7400 S
  • System poboru cząstek stałych – HORIBA DLS 7100 E
  • Licznik cząstek stałych – HORIBA MEXA-2000SPCS
  • Komora klimatyczna WEISS WK 643’/35-60/Ro, o zakresie temp. od -35°C do +60°C
  • Hamownia podwoziowa AVL 4WD
  • Analizator mocy – HIOKI 3390

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych, ładowarki DC – 50 kW i AC – 22 i 43 kW

Stacja szybkiego ładowania – Efacec EV DC QC45

Stacje Efacec EV DC QC45 to rozwiązania pozwalające na szybkie zaopatrywanie w energię wszelkiego rodzaju pojazdów niezależnie od standardu: CHAdeMO, CCS czy AC Typ-2. System jest niebywale łatwy w obsłudze. Po identyfikacji użytkownika (uwierzytelnieniu – jeśli jest wymagane), wystarczy wybrać opcję zgodną z własnym autem i podłączyć stację ładowania. Cykl ładowania DC zakończy się samoistnie lub może zostać przerwany na żądanie użytkownika. Opcjonalne wtyczki: Basic Single DC, Dual DC, a nawet Triple DC+AC mogą znajdować się w jednej obudowie lub w postaci oddzielnych przewodów podłączonych do wspólnego interfejsu. QC45 łączy w sobie unikalny design i doskonałą specyfikację – wysoką wydajność, optymalny współczynnik mocy i sprawność.

Stacja szybkiego ładowania – parametry systemu ładowania

  • Od 0 do 80% w mniej niż pół godziny
  • Szybkie doładowanie dowolnego kompatybilnego pojazdu
  • Symultaniczne ładowanie DC i AC
  • Kolorowy wyświetlacz
  • Multi-standard (DCA – CHAdeMO; DCC – CCS/Combo; AC)
  • Integracja sieci (OCPP lub przez dedykowany protokół)
  • Komunikacja (3G, LAN, Wi-Fi)
  • Opcjonalna 2-elementowa konfiguracja (kiosk/terminal)
  • Obsługa wielu standardów wtyczek
  • DC do 50 kW
  • AC do 43 kW
  • Wysoka sprawność: > 93%
  • Wysoki współczynnik mocy: 0.98
  • Instalacja typu plug & play

Stanowisko ładowania AC – dla samochodów badawczych

Instytut posiada stację do ładowania prądem przemiennym (AC) pojazdów elektrycznych wyposażoną w gniazda typu 2. Stacja umożliwia jednoczesne ładowanie dwóch pojazdów.

Główne parametry:

  • gniazdo: typ 2 (IEC62196-2) – kabel Typ2 lub Typ1
  • prąd wyjściowy: 32 A (x2)
  • moc wyjściowa: 22 kW (x2)
  • napięcie wyjściowe: 400 V AC 3P + N + PE
  • tryb ładowania: tryb 3 (IEC 61851)

Stacja stosowana jest do ładowania pojazdów badanych w Instytucie BOSMAL.

Badania baterii oraz układów ogrzewania i klimatyzacji pojazdów elektrycznych w temperaturach od -45°C do 75°C

  • Zakres temperatur od -45°C do 75°C
  • Określenie czasu rozładowania baterii dla różnych temperatur otoczenia
  • Określenie zdolności i czasu ładowania baterii w różnych temperaturach otoczenia
  • Badania układów ogrzewania i klimatyzacji wnętrza w różnych temperaturach otoczenia

Badanie emisji CO₂, zużycia paliwa i zużycia energii elektrycznej

  • Pomiar emisji CO2 i zużycia paliwa metodą bilansu węgla.
  • Pomiar bilansu prądu oraz uwzględnienie go w wyniku końcowym emisji CO2 i zużycia paliwa.
  • Pomiar w różnych cyklach jezdnych, jak np.: NEDC, WLTC, FTP-75, HFET, JC08, WMTC, zgodnie z wymaganiami zawartymi w odpowiednich regulaminach europejskich, amerykańskich oraz japońskich.

Regulaminy

  • Regulamin nr 101 EKG ONZ i Rozporządzenia WE 715/2007 – WE 692/2008
  • Global Technical Regulations (GTR) ONZ Nr 15
  • Regulamin japoński TRIAS (99-006-01)
  • Regulamin US EPA CFR Title 40
  • Rozporządzenie (UE) nr 2017/1151 ze zmianami aż do Rozporządzenia (UE) nr 2018/1832

Powrót
do góry strony