Dekorator Menu

Badania manualnych i automatycznych skrzyń biegów, przekładni oraz e-napędów

Wróć do listy

Badania skrzyń biegów w Instytucie prowadzone są od 1974 roku począwszy od rozwoju przekładni do samochodu Polski Fiat 126p. Obecnie posiadamy dwa nowoczesne stanowiska badawcze do prób trwałościowych oraz dynamicznych na których prowadzimy badania dla europejskich i światowych producentów skrzyń biegów oraz firm petrochemicznych. Wykonujemy badania trwałościowe oraz dynamiczne, przeprowadzamy badania olejów przekładniowych oraz analizy widma drgań przekładni. Prowadzimy także badania kompletnych elektrycznych osi napędowych oraz zhybrydyzowanych skrzyń biegów.

Badania rozwojowe skrzyń biegów

  • modernizacje obecnie stosowanych skrzyń biegów do samochodów osobowych i dostawczych
  • integracja skrzyń biegów z nowymi silnikami
  • analizy funkcjonalne, trwałościowe
  • badania trwałościowe skrzyń biegów, mechanizmów i łożysk na poszczególnych biegach i cyklach jazdy (m.in. maksymalny moment obrotowy i maksymalna moc)
  • badania wytrzymałościowe i testy dynamiczne (pod obciążeniem) różnych rodzajów ręcznych i automatycznych (z podwójnym sprzęgłem DCT) skrzyń biegów, stosowanych w poprzecznych układach napędowych 4×2
  • symulacja pracy skrzyni biegów w pojeździe (samochód osobowy lub lekki dostawczy)
  • symulacja pracy silników benzynowych i diesla
  • symulacja pracy w warunków obciążenia drogowego (m.in. z oporem aerodynamicznym oraz toczenia, bezwładnością pojazdu itp.)
  • symulacja zachowań kierowcy (od jazdy agresywnej i sportowej do ekologicznej)

Badania wytrzymałościowe skrzyń biegów i przekładni

Badania wytrzymałościowe skrzyń biegów pozwalają na zbadanie wytrzymałości i zużycia przekładni na znaczących przebiegach w czasie znacznie krótszym niż miałoby to miejsce w badaniach drogowych. Ten rodzaj badań dzięki powtarzalności umożliwia porównywanie różnych rozwiązań konstrukcyjnych.
Badania jesteśmy w stanie prowadzić na dwóch stanowiskach badawczych na skrzyniach biegów manualnych, automatycznych, dwusprzęgłowych i o ciągle zmiennym przełożeniu do samochodów z przednim napędem w układzie poprzecznym.
Podczas badań wytrzymałościowych prowadzimy analizę wibracji przekładni monitorując jej stan.

Badania wytrzymałościowe i dynamiczne skrzyń biegów oraz elektrycznych osi napędowych – stanowisko AVL 412/402

Stanowisko AVL 412/402 umożliwia przeprowadzanie badań wytrzymałościowych oraz dynamicznych na skrzyniach biegów manualnych, automatycznych, dwusprzęgłowych i o ciągle zmiennym przełożeniu (CVT), dzięki doposażeniu stanowiska o emulator baterii możliwe jest także kompleksowe badanie zhybrydyzowanych przekładni jak również kompletnych elektrycznych osi napędowych wraz z ich maszynami elektrycznymi oraz falownikami przy symulacji baterii pojazdu.

Silniki DynoPrime oraz DynoTrain

Silnik DynoPrime symulujący jednostkę napędową pojazdu to asynchroniczny silnik chłodzony cieczą

Silniki hamujące DynoTrain symulujące opór drogi oraz bezwładność pojazdu to asynchroniczne maszyny chłodzone powietrzem.

Emulator Baterii 250 kW

Emulator baterii zintegrowany ze stanowiskiem do badań układów napędowych umożliwia przeprowadzanie badań kompletnych elektrycznych osi napędowych (silnik, przekładnia, inwerter, półosie) oraz hybrydowych skrzyń biegów w układzie poprzecznym, w symulowanych warunkach eksploatacji (symulacja pojazdu oraz jego baterii a także drogi i kierowcy).

Badania wytrzymałościowe na skrzyniach biegów manualnych – stanowisko Apator Control

Stanowisko Apator Control umożliwia przeprowadzanie badań wytrzymałościowych na skrzyniach biegów manualnych.

Silnik napędowy, symulujący silnik pojazdu, asynchroniczny chłodzony powietrzem.
Typ: Schorch LN8250M-A

Silniki hamujące to chłodzone powietrzem maszyny prądu stałego.
Typ: Leroy Somer LSK 2804 CSM 03

Badania dynamiczne

Badania dynamiczne na przekładniach przeprowadzane mogą być w celu symulacji pracy przekładni w symulowanym wirtualnym pojeździe w celu przetestowania współpracy przekładni z projektowanym pojazdem, dostosowania logiki przełączania biegów przekładni automatycznej, przetestowania pracy przekładni na symulowanym odcinku drogi lub torze z danym sparametryzowanym kierowcą prowadzącym pojazd.
Badania dynamiczne prowadzić można ze znakomitą powtarzalnością, bez wpływu różnych kierowców czy warunków drogowych co umożliwia łatwe porównywanie danych.

Analiza wibroakustyczna przy badaniach skrzyń biegów

Do oceny wibracji skrzyni biegów wykorzystujemy system deltaAnalyser firmy Reilhofer. System porównuje widmo wibracji skrzyni biegów z początku testu z widmem rejestrowanym w czasie jego trwania. System zapewnia wczesną wykrywalność nadmiernego zużycia przekładni lub jej uszkodzeń oraz pomaga operatorowi wskazać miejsce uszkodzenia (np. uszkodzenie zębów na kole trzeciego biegu) oraz przedstawić jego pojawienie się i rozrost. System rozpoznawania zużycia/uszkodzeń skrzyni biegów działa ciągle i nieprzerwalnie oraz jest zintegrowany ze stanowiskami badawczymi aby móc zatrzymać test po przekroczeniu wcześniej zadanych granic bezpieczeństwa.

System przeprowadza analizę stosując szybką transformację Fouriera sygnału z czujnika drgań.

Jak inne systemy analizy drgań przekładni deltaAnalyser porównuje widmo drgań na początku testu z widmem zarejestrowanym obecnie i generuje wykres prosty do zrozumienia dla zwykłego operatora.

Widma drgań na początku i na końcu testu

Linia trendu oraz wodospadowy wykres przekroczeń pola tolerancji w czasie trwania kompletnego testu


Powrót
do góry strony