Stworzenie Centrum Kompetencji rozwoju układów napędowych samochodów

 
 
 
 
 
O projekcie
 
W BOSMAL realizowany został projekt inwestycyjny pt. „Stworzenie Centrum Kompetencji rozwoju układów napędowych samochodów”
 
Projekt obejmował wdrożenie do działalności  nowoczesnego laboratorium Centrum Kompetencji, z przeznaczeniem tej infrastruktury do świadczenia komercyjnych usług badawczo-rozwojowych, służących transferowi technologii i innowacji ze sfery nauki do gospodarki regionu.
 
Centrum Kompetencji Instytutu Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o. to kompleks laboratoryjny, spełniający wysokie wymagania związane ze standardami prowadzenia prac naukowo-badawczych z zakresu badania układów napędowych. Centrum służy do prowadzeniu prac badawczych.
 
Realizowane są w formie indywidualnych i zespołowych prac badawczo-rozwojowych oraz komercyjnych zleceń,  projekty rozwiązujące istotne problemy techniczne przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej (oraz w części paliwowej), służące poprawie konkurencyjności gospodarki regionu i działających w regionie firm.
 
Projekt realizowany jest w ramach 7 zadań, które przedstawione są w harmonogramie projektu.
 
 
 
Całkowita wartość projektu wynosi  17 001 060 zł , z czego:
 
wydatki kwalifikowane wynoszą: 13 720 000,00 zł
 
wydatki niekwalifikowane:  3 281 060,00 zł (w tym VAT)
 
 
 
Projekt dofinansowany jest w 40% kosztów kwalifikowanych.
Wkład własny Instytutu Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o. wynosi 60% kosztów kwalifikowanych.
 
 
 
Wybrane, zakupione w ramach projektu urządzenia badawcze:
 

Stanowisko hamowniane do badań silników spalinowych i napędów hybrydowych w stanach przejściowych, dynamicznych wraz z urządzeniami do analizy spalin.

W skład stanowiska wchodzą:
•    hamulec dynamiczny AVL  DynoExact 504/5 Px:
   - nom. moment obrot. w trybie generatora:  3000 Nm
   - nom. moc w trybie generatora:               500 kW
   - maksymalna prędkość:                            5000 rpm

•    system sterowania hamownią i akwizycji danych Puma Open 1.5.3
•    miernica paliwa AVL 735S wraz z urządzeniem do kondycjonowania AVL 735C
•    system do test. układ. hybrydowych AVL e-Storage System
•    analizator mocy i prądu YOKOGAWA WT1800
•    urządzenia do analizy składu oraz pomiaru cząstek stałych i sadzy w gazach spalinowych:
   - HORIBA MEXA-ONE-D1-EGR
   - AVL Opacimeter  439
   - AVL Smart sampler 478
   - AVL Micro Soot Sensor 483
   - TSI EEPS 3090-AK z kondycjonerem spalin TSI 379020A

 

 

Spektrometr rentgenowski z dyspersją dlugosci fali (Wavelenght dispersive X-ray fluorescence spectrometer, WDXRF) Rigaku ZSX Primus II wyposażony w lampę rodową o mocy 4 kW umieszczoną nad badaną próbką

 

Umożliwiający:

·   szybką analizę pierwiastków od berylu (4Be) do uranu (92U),

·   mapowanie rozkładu pierwiastków na powierzchni próbki ,

·   mikroanalizę próbek o wielkości od 500 µm,

·   wielopunktową analizę próbek niejednorodnych,

·   analizę próbek ciekłych, stałych i o nieregularnych kształtach.

 

Stosowany do analizy:

·   stopów metali,

·   proszków i pyłów,

·   produktów petrochemicznych (olejów silnikowych, paliw i innych),

·   katalizatorów samochodowych.

 

Skaningowy mikroskop elektronowy EVO MA 25 z detektorem EDS i EBSD z katoda wolframowa oraz trybem niskiej prózni.

 

SEM pozwala m.in. na:

·   analizę mikrostruktury i składu chemicznego,

·   szybka analizę pierwiastków od berylu (4Be) do uranu (92U),

·   mapowanie rozkładu pierwiastków na powierzchni próbki,

·   mikroanalizę próbek o wielk. od kilku µm do 300mm oraz masie do 5kg,

·   wielopunktową analizę próbek niejednorodnych,

·   analizę próbek przewodzacych oraz nieprzewodzacych, zabrudzonych, o nieregularnych kształtach,

·   analizę wtrąceń niemetalicznych,

·   analizę cząstek stałych na saczkach,

·   badanie fraktografii przełomów (powierzchni pękniecia),

·   analiza orientacji ziaren i tekstury,

·   identyfikacje faz i związków chemicznych w analizowanych strukturach metalograficznych metodami EDS i EBSD.

EVO MA 25 stosowany jest do analizy:

·   stopów metali, niemetali, polimerów,

·   proszków i pyłów,

·   zabrudzeń na sączkach,

·   grubości powłok,

produktów korozji, nalotów, przebarwień itp.

 

 

Stanowisko do wykonywania wytrzymałościowych i dynamicznych testów manualnych oraz automatycznych skrzyń biegów (dual-clutch - DCT).

 

Zakres wykonywanych prac:
•    symulacja oporu drogi, pojazdu, silnika, kierowcy, hamowania oraz uruchamiania pojazdu;
•    kontrola prędkości pojazdu poprzez sterowanie wirtualnym pedałem przyspieszenia
•    symulacja różnych sposobów prowadzenia pojazdu (sportowe, ekonomiczne, itp.)
•    symulacja różnych sytuacji drogowych (ruszanie z miejsca, rozpędzanie, hamowanie, jazda pod wzniesienie oraz wybiegiem)

System analizy drgan Reilhofer deltaAnalyser:
•    maksymalny moment wejsciowy: 800Nm
•    maksymalna prędkość obrotowa napędu: 10000obr/min
•    maksymalny moment obrotowy półosi: 3200Nm
maksymalna prędkość obrotowa półosi: 3000 obr/min

 
 
 
Projekt realizowany dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013, w ramach działania 1. 3. Transfer Technologii i Innowacji. „Informacje źródłowe na temat Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 znajdują się na stronie www.rpo.slaskie.pl”


[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.